De echte Digitale Stad biedt gratis e-mail en homepages
Gepland onderhoud: woensdag 24 juni 2026
We gaan woensdag 24 juni aanstaande de instellingen van onze e-mail dienst veranderen. Dit moet omdat e-mail soms niet aankomt, met name bij Outlook-gebruikers.
Als u alleen gebruik maakt van onze webmail, dan verandert er voor u verder niets. Ook voor Open Domein leden die gebruik maken van onze SMTP server verandert er niets. Gebruikers die @deds.nl e-mails (willen) versturen via een e-mailprogramma op computer, tablet of telefoon via de SMTP server van hun eigen provider moeten misschien een aanpassing maken. De instellingen staan beschreven op onze instellingen pagina. En we hebben een voorbeeld hoe thunderbird ingesteld kan worden. Leden adviseren we om gebruik te maken van onze SMTP server.
Als u nog vragen hebt naar aanleiding van dit bericht, helpen we u graag via onze helpdesk@deds.nl
Let op: u kunt altijd gebruik maken van de webmail, bijvoorbeeld om een bericht aan onze helpdesk te sturen.
(translation in English)
Sinds 1994 was De Digitale Stad (DDS) de eerste gratis toegankelijke plek op internet in Nederland. Maar na 7 jaar werd het een betaalde dienst. Enkele gebruikers van DDS richtten op 14 februari 2001 de vereniging Open Domein op met als doel het te behouden als gratis publieke plek op internet. E-mail en homepages zijn en blijven gratis in ons project De echte Digitale Stad (DeDS). Uniek in Nederland. Word ook bewoner!

Er zijn 7.000 'bewoners' mogelijk gemaakt door de leden van de vereniging en onze sponsor. Word ook lid! Of geef een donatie.
De vrijwilligers van de vereniging heten 'doeners' die handige tips geven over het gebruik. Leden kunnen hier projecten beginnen. Nu zijn er:
- een catalogus van homepages,
- een chat-café,
- een digitaal kerkhof,
- gratis e-mail (ook via Roundcube)
- een Mastodon instance
- en onze doeners.